Wij hebben door de jaren heen gemerkt dat het soms makkelijker voelt om je ziek te melden dan om eerlijk te vertellen wat er écht speelt.
Dat begrijpen wij.
Niet iedereen vindt het makkelijk om te zeggen:
Toch geloven wij dat niet iedere moeilijke situatie automatisch een ziekmelding hoeft te worden.
Daarom hebben wij binnen Knikkers ruimte gemaakt voor iets wat wij noemen:
Deze policy is bedoeld voor situaties waarin iemand:
Soms heeft iemand dan geen bedrijfsarts nodig, maar gewoon:
WE WILL NEVER JUDGE YOUR SITUATION. IF IT’S KEEPING YOU UP AT NIGHT, WE WILL RESPECT IT
Als iets ervoor zorgt dat jij slecht slaapt, gespannen bent of tijdelijk niet goed kunt functioneren, dan nemen wij dat serieus.
Niet omdat alles automatisch ziekte is.
Maar omdat wij geloven dat mensen soms gewoon mens mogen zijn.
Wij willen nadrukkelijk dat medewerkers begrijpen:
Het eerlijk delen van een persoonlijke situatie zal nooit op zichzelf reden zijn om een opdracht of werkrelatie stop te zetten.
Wij geloven juist dat open communicatie leidt tot:
Wij zullen medewerkers nooit “afstraffen” omdat zij eerlijk durven aangeven dat het even niet gaat.
Iedere situatie is anders.
Maar voorbeelden van situaties waarin medewerkers contact met ons mogen opnemen zijn bijvoorbeeld:
Wij werken veel met studenten. Daarom begrijpen wij ook dat het studentenleven soms chaotisch en intens kan zijn.
Bijvoorbeeld:
Dat zijn menselijke situaties.
Wij geloven dat medewerkers daar eerlijk over moeten kunnen zijn zonder direct het gevoel te hebben dat alles “ziekte” moet worden genoemd.
Soms zijn situaties gewoon belangrijker dan werk.
Wanneer bijvoorbeeld iemands oma overlijdt — of op sterven ligt — dan gaan wij niet als eerste kijken naar roosters, regels of uren.
Dan kijken wij eerst naar de mens.
Wij zullen in zulke situaties altijd proberen ruimte te creëren voor onze uitzendkrachten.
En ja — dat betekent soms ook dat wij richting opdrachtgevers aangeven dat er ruimte moet zijn voor het zijn van een decent human being.
Wij vragen alleen:
Samen kunnen we vaak veel betere oplossingen vinden wanneer iemand op tijd deelt wat er speelt. Dat kan bijvoorbeeld betekenen:
In Nederland staat er grote druk op:
Wij vinden daarom dat werkgevers ook verantwoordelijkheid hebben om zorgvuldig om te gaan met ziekteverzuim. Niet iedere moeilijke periode hoeft direct een medisch traject te worden. Soms helpt eerlijkheid, menselijkheid en flexibiliteit veel meer.
Wij geloven dat goede samenwerking ontstaat wanneer mensen eerlijk durven zijn over wat er écht speelt.
Niet alles hoeft direct formeel, juridisch of medisch gemaakt te worden.
Soms helpt een eerlijk gesprek al enorm.
En uiteindelijk geloven wij dat zowel medewerkers, opdrachtgevers als de maatschappij daar beter van worden.