Log in

The “what’s keeping me up at night” policy

Wij hebben door de jaren heen gemerkt dat het soms makkelijker voelt om je ziek te melden dan om eerlijk te vertellen wat er écht speelt.
Dat begrijpen wij.

Niet iedereen vindt het makkelijk om te zeggen:

  • dat het thuis moeilijk gaat;
  • dat iemand overbelast is;
  • dat studie tijdelijk te zwaar voelt;
  • dat er stress is;
  • of dat iemand simpelweg even niet meer goed functioneert.

Toch geloven wij dat niet iedere moeilijke situatie automatisch een ziekmelding hoeft te worden.
Daarom hebben wij binnen Knikkers ruimte gemaakt voor iets wat wij noemen:

Wanneer deze policy bedoeld is

Deze policy is bedoeld voor situaties waarin iemand:

  • eigenlijk niet echt ziek is;
  • maar ook niet goed kan werken;
  • of merkt dat het mentaal, emotioneel of persoonlijk even niet lukt.

Soms heeft iemand dan geen bedrijfsarts nodig, maar gewoon:

  • begrip;
  • een gesprek;
  • een aangepaste planning;
  • tijdelijke ruimte;
  • of even rust.

Onze belofte

WE WILL NEVER JUDGE YOUR SITUATION. IF IT’S KEEPING YOU UP AT NIGHT, WE WILL RESPECT IT

Als iets ervoor zorgt dat jij slecht slaapt, gespannen bent of tijdelijk niet goed kunt functioneren, dan nemen wij dat serieus.
Niet omdat alles automatisch ziekte is.
Maar omdat wij geloven dat mensen soms gewoon mens mogen zijn.

Eerlijkheid zal nooit tegen je gebruikt worden

Wij willen nadrukkelijk dat medewerkers begrijpen:
Het eerlijk delen van een persoonlijke situatie zal nooit op zichzelf reden zijn om een opdracht of werkrelatie stop te zetten.

Wij geloven juist dat open communicatie leidt tot:

  • betere samenwerking;
  • meer vertrouwen;
  • minder uitval;
  • en gezondere werkrelaties.

Wij zullen medewerkers nooit “afstraffen” omdat zij eerlijk durven aangeven dat het even niet gaat.

Voorbeelden van situaties

Iedere situatie is anders.
Maar voorbeelden van situaties waarin medewerkers contact met ons mogen opnemen zijn bijvoorbeeld:

  • een tentamenweek waardoor iemand mentaal overbelast raakt;
  • nachten niet slapen door stress;
  • relatieproblemen;
  • zorgen om ouders of grootouders;
  • een overlijden in de familie of vriendenkring;
  • financiële stress;
  • problemen met huisvesting;
  • mentale overbelasting;
  • paniekklachten;
  • persoonlijke gebeurtenissen;
  • spanningen thuis;
  • of simpelweg een periode waarin iemand merkt dat het leven even te veel wordt.

Voorbeelden uit het studentenleven

Wij werken veel met studenten. Daarom begrijpen wij ook dat het studentenleven soms chaotisch en intens kan zijn.
Bijvoorbeeld:

  • iemand die zich afmeldt omdat een belangrijke deadline volledig uit de hand is gelopen;
  • iemand die al dagen wakker ligt voor een tentamen;
  • iemand die een week lang nauwelijks heeft geslapen door studie- of privédruk;
  • iemand die tijdelijk terug moet naar ouders of familie;
  • iemand die emotioneel volledig op is na persoonlijke gebeurtenissen;
  • iemand die merkt dat werk tijdelijk niet meer combineerbaar voelt met alles wat daarnaast speelt.

Dat zijn menselijke situaties.
Wij geloven dat medewerkers daar eerlijk over moeten kunnen zijn zonder direct het gevoel te hebben dat alles “ziekte” moet worden genoemd.

Wanneer een oma overlijdt

Soms zijn situaties gewoon belangrijker dan werk.
Wanneer bijvoorbeeld iemands oma overlijdt — of op sterven ligt — dan gaan wij niet als eerste kijken naar roosters, regels of uren.
Dan kijken wij eerst naar de mens.
Wij zullen in zulke situaties altijd proberen ruimte te creëren voor onze uitzendkrachten.
En ja — dat betekent soms ook dat wij richting opdrachtgevers aangeven dat er ruimte moet zijn voor het zijn van een decent human being.

Wat we van medewerkers vragen

Wij vragen alleen:

  • wees eerlijk;
  • trek op tijd aan de bel;
  • blijf in gesprek;
  • en probeer situaties niet groter te laten worden dan nodig.

Samen kunnen we vaak veel betere oplossingen vinden wanneer iemand op tijd deelt wat er speelt. Dat kan bijvoorbeeld betekenen:

  • tijdelijk minder werken;
  • een aangepaste planning;
  • vervangend werk;
  • een vrije dag;
  • of simpelweg even ademruimte.

Niet alles hoeft direct een ziekmelding te zijn

In Nederland staat er grote druk op:

  • de zorg;
  • bedrijfsartsen;
  • arbodiensten;
  • het UWV;
  • en publieke middelen.

Wij vinden daarom dat werkgevers ook verantwoordelijkheid hebben om zorgvuldig om te gaan met ziekteverzuim. Niet iedere moeilijke periode hoeft direct een medisch traject te worden. Soms helpt eerlijkheid, menselijkheid en flexibiliteit veel meer.

Onze overtuiging

Wij geloven dat goede samenwerking ontstaat wanneer mensen eerlijk durven zijn over wat er écht speelt.
Niet alles hoeft direct formeel, juridisch of medisch gemaakt te worden.
Soms helpt een eerlijk gesprek al enorm.
En uiteindelijk geloven wij dat zowel medewerkers, opdrachtgevers als de maatschappij daar beter van worden.